perjantai 31. heinäkuuta 2015

Vapauduin sokerikoukusta eli vieroituskuulumisia

Saa hän hieman äidinmaitoakin vielä, kerroin tänään farmaseutille, kun etsin apteeksissa Anselmiinalle kalkkitabletteja. Kesän yhtenä tavoitteenani on ollut taaperon vieroitus imetyksestä. Kuten jokainen tajunnee, maitobaari ei ole vielä täysin sulkeutunut.

Imetys ei kuulu enää päiväohjelmaamme, kerroin melkein kuukausi sitten. Päiväsyöttöjen poisjäänti sujui kuin itsestään ilman suuria vastusteluja, mutta ilta- ja aamusyönnistä vieroittaminen on vaikeampi pala. Olen kuitenkin päivällä usein vähintään 12 tuntia imettämättä ja yölläkin tavallisesti ainakin monta tuntia (krhm). Mitä siitä on seurannut?

Näin lopettamisen jälkeen värit paremmin!,  ystäväni sisko kertoi. Moni muukin on julistanut imetyksen lopettamisen aikaansaamista myönteisistä muutoksista. Minä en vielä ole lopettanut imetystä, mutta joitakin muutoksia olen jo huomannut.

Ehkä suurin on yllättäen ollut se, että piinaava makeanhimoni on poistunut. Ennen lasta en ollut suuri sokerinystävä. En todellakaan kieltäytynyt makeista herkuista, mutta pidin suklaata hieman yliarvostettuna. Ihmettelin, miksi valtaosa naisista oli hulluna tuohon kaakaoiseen herkkuun.

Sitten olin raskaana, ja ymmärsin hieman paremmin. Sitten imetin, ja sitten vasta ymmärsinkin. Ehkä jankkaus siitä, että naiset rakastavat suklaata ei ole vain urbaanilegendaa. Ainakin minun yhden naisen pseudotieteellinen kokeeni todistaa, ettei hormonien ja suklaamieltymyksen yhteyttä voi täysin sivuuttaa.

Nyt vaan mietin, että joo joku suklaa, ihan hyvää, mutta... Ehkä se on ihan hyvä suuntaus, kun huomioi kohonneen diabetesriskini. Minulla oli siis raskausdiabetes, joka lisää tutkitusti riskiä sairastua kakkos- tai jonkin muun tyypin diabetekseen myöhemmin.

Toisia imetys laihduttaa ja toisia lihottaa, ja minä olen ehdottomasti kuulunut ensimmäiseen ryhmään. Jossain vaiheessa käväisin alipainon puolella kaikesta herkuttelusta huolimatta. Nyt paino on hieman kivunnut ylöspäin, kohti normaalilukemia. Ei siitä varmaan haittaakaan ole.

Värit näyttävät samoilta kuin ennenkin. Ehkä ne muuttuvat sitten, kun lopetan oikeasti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti