sunnuntai 16. marraskuuta 2014

Leijonaemo heräsi

Lapsen saaminen voisi tehdä minusta rohkeamman. Se oli puolisalainen toiveeni ennen äidiksi tuloa. Ajattelin, että minusta tulisi teräväkyntinen leijonaemo.

Rohkeuttani ei ole testattu vielä suuresti, mutta pieniin koitoksiin olen joutunut. Kaikkein viimeisimpään olisin ajautunut lapsettomanakin, mutta nyt äitiys toi siihen uuden ulottuvuuden. Se ei ollut vain minun oikeuksistani. Se oli kaikkien, naisten, äitien, tulevien äitien ja lapsettomien oikeuksista. 

Olen yleensä ollut aika arka ja hidas puuttumaan mihinkään. Olen liian usein antanut kaiken edetä omalla painollaan ja älähtänyt vasta kärvistelyn jälkeen. On kaiketi ihan hyvä olla tuomitsematta heti, mutta usein olisi pitänyt puuttua aiemmin. Kun lykkää ja lykkää, paha olo kasvaa. Sitten räjähtää. Vahinkoa ehtii sattua.

Viime aikoina on ollut mahdollisuus puuttua erääseen mieltä kaihertaneeseen epäkohtaan. Inhoan tällaista vihjailua blogeissa, mutta sorrun siihen nyt itse. Kyse ei ole mistään dramaattisesta, mikä vaikuttaisi juuri tämän hetken elämään.

Silti koin, että minun pitää tehdä jotain. Minun pitää kertoa, mikä menee pieleen. Pitää olla jämäkkä eikä saa luovuttaa, mutta samalla pitää olla rakentava. Rohkea pitää olla ennen kaikkea. Pitää luottaa omaan kokemukseen ja näkemykseen.

Tein sen. Kerroin, mikä on pielessä. Vähän tärisytti ja vavisutti. En tiedä, muuttuiko mikään. Voin toivoa. Olo on noin 500 kiloa kevyempi, kun tietää tehneensä tarvittavan.

Ei liity aiheeseen, mutta 8/52

Joskus olen pitänyt asioihin puuttujia rasittavina nillittäjinä. Olen kyynisenä miettinyt, miten joillakuilla riittää energiaa. Nyt olen tajunnut jotain olennaista: mikään ei muutu, jos kukaan ei puutu.

Äidiksi tuleminen ei ehkä ole antanut ylimääräistä rohkeusannosta, mutta se on antanut halun puuttua vääryyteen. Kaikki ei enää ole vain minusta ja minulle, vaan olen rakentamassa lapseni tulevaisuutta.

Se herättää uinuvan leijonaemon. Se ei välttämättä saa ärjymään, mutta se ainakin se tekee valppaaksi.

2 kommenttia: