sunnuntai 23. marraskuuta 2014

Keskittymismahdottomuus vaivaa

Imetysdementia on monen äidin kirous, kuulemma. Olen ajatellut, että onneksi aivosoluni säästyivät sellaiselta. Olen kuvitellut olevani ihan yhtä tarkka kuin aiemminkin, mutta nyt olen alkanut olla eri mieltä. En ehkä sittenkään ole niin skarppi.

Kadotin keväällä säilömäni talvivaatteet totaalisesti. En enää osannut sanoa yhtään, missä tumput ja takit majailevat.

Esimerkki ei ole kovin radikaali, mutta muistamattomuus pysäyttää. Olen jo joskus ennen lasta saattanut  olla varsinainen hatarapää, joten talvivaatteiden kadotus ei saanut epäilemään dementiaa, ei edes imetys-sellaista. Aiemmin olen yhdistänyt muistamattomuuden stressiin, mutta nyt sen syy lienee selvä.

Keskittymiskyvyttömyys. Se aiheuttaa muistamattomuutta. En ehkä ole kovin stressaantunut, mutta mahdollisuuteni keskittyä on ADHD-diagnoosin saaneen luokkaa. Anselmiinan liikkumis- ja seisomisharjoitukset eivät ainakaan ole helpottaneet keskittymistäni. Hän ei osaa vielä laskeutua yläilmoista hallitusti, joten yritän aina ehtiä ottamaan kopin.

Yritin eilen pakastaa soseita, mistä ei ollut tulla mitään. Jouduin jatkuvasti keskeyttämään, koska yritin estää yhdeksänkuukautisen touhutytön kaatuilun.

9/52


Anselmiina on osoittanut hyvin päättäväiseksi tyttöseksi. Kun hän tahtoo saada jotain, hän yrittää todella eikä häntä voi harhauttaa. Jos hän tahtoo kurkotella jotakin hyllyltä, hän tekee niin. Enää ei voi hämätä heiluttelemalla lelua.

En edes laskenut, monta kertaa keskeytin tämän kirjoittamisen. Niin kävi aika monesti.

Keskittymismahdottomuuden huipentuma lienee nyt, mutta joskus taas saan keskittyä aina ihan mihin haluan, milloin haluan. Ehkä keskityn nauttimaan tästä, kun valtaosan keskittymiskapasiteetistani vie ihana vauva.

2 kommenttia:

  1. Mä epäilen että äidinmaidon mukana keskittymiskykyä menee vauvaan. Kuvitellaan, että kylässä on kaveri joka kertoo kuulumisiaan, mä syötän samalla vauvaa. Mikä muu selittäisi sen, että vauva on _täysin_ keskittyneen näköinen, mutta mä en muista kaverin sanoman lauseen alkua enää lauseen lopussa?! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuohan on ihan looginen diagnoosi - nyt kun vauva saa maitoakin vähemmän, ei hänkään enää keskity mihinkään. :D

      Poista