sunnuntai 31. elokuuta 2014

Äidin allergia ei saa vaikuttaa

Kalaa pitäisi syödä kahdesti viikossa. Kaikki tietävät sen. Minä en syö kalaa. Koskaan.

Syynä ei ole se, että olisin nirso. Olen allerginen. Lääkärien mukaan saattaisin jopa kuolla, jos söisin eväkkäitä. Olen päätynty ensiapuun kalanhajun takia.

Sen takia jännitin aika paljon Anselmiinan ensimmäistä kala-annosta. Tietenkin on todennäköistä, ettei hän ole perinyt hengenvaarallista allergiaani. Silti melkein teki mieli näppäillä hätänumero valmiiksi puhelimeen.

Nyt minulla on kalaa jo kahdesti syönyt vauva. Mitään poikkeavaa ei siis ilmennyt seitiaterian jälkeen.


Tavoitteenamme on, että puolen vuoden päästä yksivuotias Anselmiina söisi samaa ruokaa meidän kanssamme. Meren antimet eivät ole koko perheen ruokaa, koska minä en saa syödä niitä. Minun allergiani ei kuitenkaan ole koko perheen allergia.

On huolehdittava siitä, että Anselmiina saa kalaa virallisterveellisten suositusten mukaan. Se vaatii järjestelyjä, koska en nähtävästi voi edes käsitellä kalaa. Kun kääntelin Anselmiinalle tarkoitettua pakasteseitipakkausta, sain kämmeniini nokkosihottumaa. Ehkä mies saa kokkailla jatkossa.

Millainen ruokapolitiikka on teillä, joilla on ruokarajoitteita? Syövätkö lapset kaikkea?


4 kommenttia:

  1. Meillä ei syödä kalaa eikä äyriäisiä.. Mies ei syö niin en syö minäkään. Ei ole allerginen mutta häntä etoo jo pelkkä kalan haju. Itse lopetin kalan syömisen kun muutettiin yhteen, enkä usko että lapsikaan aikanaan tulee tutustumaan kalaruokiin vaikka itsekin joskus kaipaan esim kunnon seikeittoa ruisleivän kanssa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meilläkään ei ole mies syönyt kalaa ollenkaan kotona. Saa nyt nähdä, onko sitten isällä ja tyttärellä samat kalaruuat - tuo seitisose ei mieheen oikeen uponnut, kummallista ;)

      Poista
  2. Mua vähän jännittää, miten osaan tehdä lapselle mitään liharuokia, koska oon ollut 13-vuotiaasta asti kasvissyöjä, eli en siis ole elämäni aikana ikinä kokannut lihaa sisältävää ateriaa. En kuitenkaan halua tekemällä tehdä lapsesta kasvissyöjää, päättäkööt sitten itse ollessaan kyllin vanha. Toivottavasti mun miehen liharuokientekotaidot ei ole ihan ruostuneet ja hän voi opettaa mulle tyyliin, että mistä edes tiedän, kun se on kypsää. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mietinkin, että kasvissyöjällä voi olla jännät paikat, jos lapselle aikoo antaa lihaa. Lihasoseiden tekeminen on muuten aika ällöä, ne vedessä lilluvat palaset... yök :D

      Poista