tiistai 27. toukokuuta 2014

Jos vauva sairastaisi

Onkohan meidän vauva vilustunut, huolehdin synnytysosastolla päivän vanhana äitinä. Vauva pärski, joten huoli heräsi. Kätilö ei onneksi nauranut kysymykselleni, jonka tyhmyyden tajuan vasta nyt. Ihan normaalia se on, vauvan hengitystiet puhdistavat itseään, hän vakuutti minulle.

Tyttömme ei ole ollut vielä kertaakaan sairaana, vaikka olen diagnosoinut hänellä yhtä ja toista. Nenästä pursunnut "räkä" on osoittaunut maidoksi, ja keuhkotautia tai vähintään flunssaa muistuttava rohina on ollut viattomasti maidon aiheuttamaa. Oudot jätökset vaipassa eivät olekaan olleet tappavaa ripulitautia.

Imetyksen sanotaan suojaavan taudeilta. Ehkä siinä on jotain perää, sillä sairastamani flunssa tai oksennustauti eivät kumpikaan tarttuneet tyttöön. Onneksi.

Sairautta epäillessä ei koskaan pitäisi etsiä googlesta yhtään mitään, ainakaan ilman lähdekritiikkiä. Olen monesti huolestunut omista oireistani aivan turhaan. Samoin olen viettänyt varmaan tunteja tutkien tytön oireita.

Tänään googlettelin väsynyttä vauvaa. Hakutulosten mukaan kuolema saattaisi kolkutella ovella. Etsin jo terveysneuvonnan numeroa, kun iloisesti höpisevä vauva heräsi uniltaan. Hän ei enää vaikuttanutkaan sairaalta.

Osittain hysterisyyteni on varmaan perittyä tai varmaan lähinnä opittua. Äitini oli kerran varma, että minulla on umpisuolentulehdus. Vatsakivun syyksi paljastui mummolla vietetyt lettukestit.

Huh huh. Mitenhän tolaltani olen, kun vauva sairastuu ensimmäisen kerran. Usein pelkään, etten huomaa jotain oiretta. Kauhistuttaa ajatus siitä, etten tajuaisi lapseni hengenvaarallista sairautta.

Ehkä kaikki menee hyvin. Yritän muistuttaa itselleni, että todennäköisesti jälkeläiseni hengittää pidempään kuin minä. Lisäksi on antibiootit, lääkärit ja rokotukset.

2 kommenttia:

  1. Huh, musta tulee varmasti samanmoinen stressaaja :D Olet hyvä äiti ja huolehtivainen selkeesti, relax! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla jotenkin naksahtaa päässä, kun alan epäillä, että tyttö on sairas tai voi sairastua. Ihan kaikki järki vaan katoaa :D

      Poista