perjantai 11. huhtikuuta 2014

Kahden kuukauden ikäinen vauva paisuu vähitellen

Kävin tänään neuvolassa, mutta vauvaa ei tutkittu. Minulla siis oli jälkitarkastus. Ehkä raskauden ja synnytyksen voi siis nyt katsoa olevan täysin takanapäin.

Vauva on tänään tasan kaksikuinen. Korjattu ikä tosin on kuukauden. Toissapäiväisessä mittauksessa hän oli liki 3900 g painava ja 54,5 cm pitkä. Lähtömitat olivat 2696 g ja 47 cm.


Välillä iskee huoli, kun vertaa muiden vauvojen kasvuvauhtiin. Samanikäiset tuntuvat olevan jo lähes kaksi kertaa meidän piiperön kokoisia. Onneksi tyttö kasvaa tasaisesti omalla käyrällään ja on kai vaan hitaasti paisuva. Painonnousu on ollut suositusten alarajoissa, ja neuvolan mukaan kaikki on kunnossa. Toisinaan vaan turhauttaa, kun imetän koko ajan ja maitoa suorastaan tulvii. Silti kasvu on hitaahkoa.

Posket tosin näyttävät siltä, että ruoka-aikaan on oltu kotona. Koon 44 vaatteet alkavat viimein olla pieniä. On ihanaa huomata, että vauva kasvaa. Samalla tuntuu hieman haikealta, ettei hän enää ole pieni vastasyntynyt. Kuinka ristiriitaista, mutta sellaista äitiys kai on.

Jälkitarkastuksesta ei ole mitään ihmeellistä kerrottavaa. Synnytyselimistö on palautunut normaaliksi. Paino ja hemoglobiini ovat samat kuin ennen raskautta.

Liikuntarutiineihini en ole vielä palannut. Olen tosin kävellyt sekä vaunuilla että ilman ja hieman jumpannut kotona. Juoksun saisin aloittaa jo. Vähän tosin olisi flunssaa pukkaamassa, joten odotan vielä hieman ennen ensimmäistä lenkkiä.

Äitiys on mielestäni ollut kaikinpuolin mukavaa. Vauva hymyilee ja välillä vähän yrittää höpöttääkin. Hän nukkuu öisin yhden pitkän, noin viiden tunnin pätkän. Yösyötöt ovat lyhyitä. Usein vaan isken rinnan vauvan suuhun ja nukahdan itsekin.

Meillä siis nukutaan perhepedissä. Toistaiseksi se toimii oikein hyvin.

3 kommenttia:

  1. Me juuri äidin kanssa kaivoimme minun neuvolakorttia ja minä olen painanut yli 2kk iässä saman verran kun meidän tyttö nyt :) Olin itsekin syntyessä hyvin pieni, vain 2,7kg ja minusta on kasvanut iso tyttö (yli 170cm... :D ) joten älä huoli, kyllä se rinsessanne sieltä kasvaa<3
    Teilläkin yöt menee siis rauhallisesti, tosi kiva, saadaan me mammat levätä myös :) Hih! On se vaan kumma, kun toisaalta on ihanaa nähdä kuinka toinen kasvaa ja kehittyy mutta toisaalta ei haluaisi että hän kasvaa yhtään :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin ja siis olin myös 47cm :D

      Poista
    2. On muuten hassua, miten koko vauvana tai syntyessä ei välttämättä liity mitenkään myöhempään kokoon. Minä olen ollut vastasyntyneenä verrattain pitkä, 50 cm ja alle 3 kg. Olin melkein aina luokan lyhyimpiä ja nyt vaan 160 cm :D

      On tosi tosi tosi tosi ihanaa, että vauva nukkuu hyvin. Toki unet on aika katkonaisia, mutta onneksi saa nukkua ainakin yhden noin viiden tunnin pätkän.

      Poista