perjantai 13. joulukuuta 2013

Uusi tunniste: raskausdiabetes

Sokerirasitus ei ollut miellyttävä, eivätkä sen tuloksetkaan saaneet kiljumaan riemusta. Kahden tunnin arvoni oli koholla. Muut kaksi arvoa onneksi olivat oikein mallikkaat.

Kahden tunnin kuluttua sokerilitkun juomisesta verensokerin olisi pitänyt laskea. Minulla se oli noussut. Olen siis raskausdiabeetikko.

Tapani mukaan olen innolla googletellut uutta diagnoosiani. Monelle radi tuntuu olevan suorastaan maailmanloppu. Minua tämä ei niin harmita. Toki tahtoisin normaalin sokerinsiedon, mutta minun kehoni ei vaan tuota insuliinia tarpeeksi.

Onneksi tiedän sen nyt, jotta osaan varautua kakkostyypin diabeteksen varalle. En myöskään tahtoisi synnyttää valtavan kokoista sokerivauvaa tai aiheuttaa vauvalleni verensokerin heilahteluja.

Kokeen tulos ei ole varsinaisesti yllätys. Olen teinistä asti aavistanut, ettei sokerinsietoni ole aivan samaa kuin valtaosalla ihmisistä. Jo tuoremehu saattaa tehdä minut huonovointiseksi. Jos ahdan suuhuni kunnon pasta-annoksen viinilasillisen ja patongin kanssa, saatan nukahtaa.

Viimeistään lähes pyörtyminen sokerirasituksessa sai aavistamaan, ettei minun ehkä kannattaisi herkutella joulusuklailla edellisvuosien tapaan.

Maanantaina saan ilmeisesti mittausvälineet ja ruokavalio-ohjeita. Katsotaan, mitä tästä tulee.

4 kommenttia:

  1. no höh! :/ Harmittaa varmasti dg mutta niinhän se vaan on aateltava että osaa ainakin huomioida sen omissa valinnoissa kun tietää. Taitaa mennä pelkällä ruokavalion seurannalla vai?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, alkuun mennään ihan ruokavaliolla ja insuliinin kotimittauksilla. Toivottavasti niillä pärjätään :)

      Poista
  2. Mulla olisi tuo ihanuus vielä edessä.. 7.1 olisi tarkoitus mennä sinne labraan juominkeja juomaan. Oivoi, saas nähdä mitä tuloksia sieltä tulee. Minäkin aina googlettelen diagnoosejani tai oikeastaan googlettelen jo ennen diagnoosia ja sitten selittelen lääkäreille omia näkemyksiäni ;)

    Blogissani olisi sinulle haaste! :)

    -Iina

    http://laskettuaika.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tsemppiä! Onneksi se ei ole kaikille niin kauhea kokemus. Heh, onneksi pääset testiin vasta joulun jälkeen - eipä mene herkuttelut pilalle ;)

      Kiva, että joku toinenkin googlailee innokkaasti :D Tänään olin neuvolassa verensokeriohjauksessa ja olin jo etukäteen etsinyt kaiken materiaalin, mitä siellä jaettiin. Kertaus on opintojen äiti jne...

      Oi haaste, hauskaa. Pitääpä tehdä se mitä pikimmiten!

      Poista