tiistai 19. marraskuuta 2013

Raskaus on yhdeksän kuukauden PMS

Minulla on raskausaikana ollut jatkuva PMS. Normaalitilassa olin ailahteleva ja herkkä ehkä viikon kuukaudessa. Nyt olen ollut sitä kesäkuun lopusta eli aika monta kuukautta.

Anteeksi.

Olen huomannut, että olen hirveän kärkäs. Olen kyllä aina halunnut sanoa mielipiteeni, mutta nyt voisin joskus yrittää pitää ajatukseni omana tietonani.

Minun ei ihan oikeasti tarvitsisi kommentoida, jos joku valittaa Facebookissa jatkuvista sähkökatkouutisista. Hesarissa oli tasan kaksi uutista Eino-myrskyn katkomista sähköistä, mutta ihan sama, jos joku kokee sen jatkuvasti. Ei se ole niin vakavaa.

Ei varmaan tarvitse mainita, että itken äärimmäisen helposti. Usein pillitän suuttumuksesta, mutta myös liikutus on melkoista. Varsinkin kaikki lapsiin liittyvä avaa hanat.

Olin alkuraskaudessa koulutuksessa, jossa näytettiin Helsinki Mission Pelastakaa sukupolvi -kampanjan mainosvideoita. Kaikkein pahin oli pätkä, jossa pikkupoika sanoi jotakin tyyliin: Mulla ei oo isää. Äiti on aina töissä. Kai musta tulee moniongelmainen.

Onneksi en löydä sitä videota nyt.

Raskaana olevalla naisella ja pienellä vauvalla taitaa olla paljon yhteistä.
Tunnen toki iloakin. Olo on usein melko aaltoileva. Se voi olla luonnollistakin, kun kehossa tapahtuu paljon ja mieli yrittää sopeutua ehkä suurimpaan muutokseen koskaan.

Hormonit eivät silti ole syy käyttäytyä huonosti. Syy ei myöskään ole hämmentävä tilanne tai edes jatkuva väsymys. Voisin yrittää laskea kymmeneen tai edes viiteen ennen kuin alan huutaa tai itkeä.

Olenko ainoa ailahtelija?

2 kommenttia:

  1. Tutulta kuulostaa! Normaalisti olen ollut ihmishirviö "vain" sen viikon kuukaudesta mutta nyt on ollut ympäristöllä kestämistä jo useamman kuukauden. Oon huomannut erityisesti tuon saman, että hemmetti kun on vaikea pitää suutansa kiinni. Kaikki on sanottava ja usein tosi kärkkäästi ja inhottavan kuuloisesti. Ollaankin vitsailtu miehen kanssa, että tämän jälkeen yks PMS-viikko kuussa ei tunnu missään :D Yritän kanssa muistutella miehelleni aina välillä, että ei se mukavalta tunnu minustakaan olla koko ajan tosi ärtynyt _kaikesta_. Se on vaan kurja, kun noihin hormoneihin ei oikeen voi vaikuttaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hah hah, loistava oivallus tuo, ettei tämän jälkeen yksi PMS-viikko kuukaudessa ole mitään :D Helpottavaa kuulla, että muutkin saattavat olla hieman kärkkäitä tässä tilassa.

      Poista