keskiviikko 27. marraskuuta 2013

Odottava äiti hehkuu

Olen heinäkuusta asti odottanut raskauden hehkua. Ensin ajattelin, että se tulisi yököttävän ensimmäisen kolmanneksen jälkeen. Ei tullut, eikä yökötystään poistunut keskiraskauteen siirryttäessä.

Nyt 26. viikolla hehku on edelleen kateissa. Oikeastaan olen tainnut jo luopua toivosta. Minusta ei ehkä tule hehkuvaa odottajaa. Olen finninen kuivanaama, jonka hiukset irtoilevat. Tukka roikkuu päätä pitkin. Silmäpussit ovat jo nyt huolestuttavat. En halua tietää, miltä ne näyttävät pikkuvauvan äitinä.

Finnit ovat kaikkein pahin vitsaus. Odotin, ettei niitä olisi raskausaikana. Olin jostain lukenut, että monella on raskausaikana tavallista parempi iho. Minulla ei ole.

Olin teininä varsinainen siloposki. Sain ehkä yhden pienen hormoninäpyn kerran kuussa, eikä sitäkään tullut joka kuukausi. Sitten aloitin e-pillerit, jotka lopetin reilu kolme vuotta sitten. Silloin tarkoituksena ei todellakaan ollut tulla raskaaksi, vaan halusin päästä eroon ikävistä sivuoireista.

Pillereillä oli tasan yksi myönteinen vaikutus. Iho oli aina hyvässä kunnossa.

Niiden lopettamisen jälkeen iho villiintyi täysin. Toisinaan sillä oli melkein hyviä kausia. Ennen raskaaksi tuloa naamani alkoi jo näyttää siedettävältä. Saatoin jopa olla ilman meikkiä. Sitten elimistö koki ehkä kaikkien aikojen suurimman muutoksen, raskauden. Se näkyy naamassa.

Hiustenlähtö on vielä siedettävää, mutta kukkiva iho saa mielen joskus apeaksi. Olen sen verran epäileväinen, etten ole uskaltanut käyttää kaikkein vahvimpia finnientappotököttejä raskausaikana.

Jokunen viikko sitten ostin suolasaippuan, jota kauneusbloggaaja Saara Sarvas nimitti täydellisen ihon salaisuudeksi. Ihoni ei vielä täydellistynyt, mutta jotain pienen pientä parantumista on ehkä tapahtunut. Olen iltaisin hieronut saippuaa kostutetuin käsin ongelmakohtiin.

Moni voi miettiä, että se on vain iho. Niin onkin, ja iho on vain pintaa. Vaihtaisin kukkivan naamani silti finnittömään, jos saisin. Luultavasti kuka tahansa muukin tekisi niin. Tulehtunut iho ei välttämättä ole ainoastaan esteettinen haitta, vaan se saattaa olla hyvin kipeä.

Oletteko te hehkuneet raskausaikana? Entä mikä on auttanut odottajan finneihin?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti