keskiviikko 25. syyskuuta 2013

Hyvä ikä tulla äidiksi

Äidiksi mä tahtoisin viimeistään 25-vuotiaana. Apua, jos en ehdi, moni tuttuni sanoi, kun olimme häthätää viettäneet 20-vuotispäiviämme.

Minusta aikaraja äidiksi tulolle oli, ja on, hieman huvittava ja keinotekoinen. Naisen hedelmällisyys toki laskee iän myötä, mutta parinkympin puolivälissä ei ole vielä kiire. Tehokasta lisääntymisaikaa on ainakin kymmenen vuotta.

Minusta tulee äiti 25-vuotiaana, jos viikolle 16 edennyt raskauteni eteen hyvin. Minä naureskelin muiden pakolle tulla äidiksi tietyn ikäisenä, ja minusta tulee äiti juuri heidän ihanneiässään.

En ehtinyt vielä kokea kiirettä tulla raskaaksi. Silti joskus mietin, olenko minä liian nuori. Kenelläkään ystävistäni ei ole vielä lapsia. Oikeastaan luulen, ettei heistä kukaan lisäänny vielä vähään aikaan. Olen todellinen edelläkävijä.

Joskus sanotaan, että vanhemmaksi voi tulla, kun on vakituinen työpaikka ja omistusasunto. No, minulla ei ole kumpaakaan.

Alallani vakituista työtä saa odottaa ehkä kymmeniä vuosia. En muutenkaan usko, että nykymaailmassa voi perustaa elämänsä vakituiselle työlle. Työn voi menettää milloin tahansa. Ajatus freelanceriydestä kiehtoo minua, ja se jos mikä tietää epävarmaa toimeentuloa.

Tietysti mieheni suhteellisen vakaa ja ainakin kohtuullisesti palkattu työ pitää toimeentulohuolet osittain loitolla, vaikka tahdon toki itsekin osallistua perheen elätykseen.

Meillä ei ole omistusasuntoa, mutta työtilanteeni takia emme välttämättä sellaista saisikaan vielä johonkin vuoteen. Lapsi kestänee sen, että muutamme joskus. Suomessa ei varmaan kukaan joudu muuttamaan sillan alle. Täysipäisiä lapsia kasvaa kaiketi niin vuokratun kerrostaloasunnon seinien sisällä kuin täysin oman omakotitalon lämmössäkin

Nainen voi saada lapsia murrosikäisestä lähes viisikymppiseksi. Silti tuntuu, että sosiaalisesti hyväksyttävä lisääntymisaika rajautuu joskus ikävuosiin 30-35. Sitä vanhemmat ovat liian vanhoja, kun taas nuoremmat ovat ehdottomasti vielä liian nuoria.

Tietenkään teinivanhemmuus ei ole mikään ihannetila, kuten ei välttämättä vanhemmuus viisikymppisenäkään. Mielestäni hyväksyttävä lisääntymisikä rajataa silti joskus aivan liian kapeaksi. Enemmän pitäisi huomioida yksilön omaa tilannetta. Nuori äiti ei automaattisesti ole vastuuton sossuäiti.

Minusta tuntuu, että tässä elämäntilanteessa on hyvä perustaa perhe. Tämä ei ole täydellinen tilanne, mutta tämä ei ole huonoinkaan mahdollinen. Olen jo ehtinyt opiskella, olla töissä ja hieman matkustaakin. Omat menot eivät ole minulle enää ykkössijalla.

Olen vielä nuori, mutta en koe olevani liian nuori. On monta hyvää ikää tulla äidiksi. Minulle se on juuri tämä ikä.

Mikä parasta, lapsemme saa vanhemmat, jotka tahtovat olla perhe ja huolehtia perheestään. Eikö se ole tärkeintä?

2 kommenttia:

  1. Hei, eksyin tänne sun blogiin! Jokaiselle on hyvä ikä se kuin itsestä tuntuu :) Mä olen 21 ja ei ole mitään viihteellä käynti haluja ollut enää aikoihin. Tietysti omaa aikaa kaipaan mutta lähtisin vaikka mielelläni omalla ajalla kirpparille ^^ Mä tulin äidiksi kun opiskelut oli kesken. Ehtiihän ne tässä nyt suorittaa vielä :) Lapsia saadaan eikä hankita! En pidä myöskään kamalana jos joku tulee äidiksi 40-vuotiaana. Tervetuloa vierailemaan myös mun blogissa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, ei elämä todellakaan lopu lasten saamiseen. Sen jälkeenkin ehtii vielä monesti vaihtaa alaa tai opiskella - ja vaikka muuttaa toiselle puolelle maapalloa! Pitääpä käydä vierailemassa blogissasi :)

      Poista