sunnuntai 4. elokuuta 2013

Pitäisi palata arkeen - oksennuspussin kera

Tein positiivisen raskaustestin lähes kuukausi sitten, juuri kesälomani alkajaisiksi. Huomenna pitäisi palata arkeen.

Olo on täysin erilainen kuin kuukausi sitten. Silloin en välttämättä olisi osannut epäillä raskautta, elleivät kuukautiseni olisi olleet myöhässä. Nyt raskaus tuntuu. Olen niin väsynyt ja voin niin pahoin.

Huomenna on ensimmäinen työpäivä tietoisesti raskaana. Voin onneksi tehdä suurimman osan töistäni etänä, mutta mieluiten työskentelen ihan fyysisesti toimistolla. Niin tiedän paremmin siitä, mitä on milloinkin menossa.

Pelkään, että oksennan kesken työpäivän. Viimeisen viikon aikana olen antanut ylen joka päivä. Parhaimmillaan olen kaulaillut pönttöä kolme kertaa vuorokaudessa.


Työpäivän jaksanee, jotenkuten, mutta sitten olisi jo päästävä päiväunille. Iltaisinkin minulla on paljon tekemistä. Olen yhtä kurssia ja puolta gradua vaille valmis maisteri, ja tuon puuttuvan kurssin teen nyt syksyllä. Kurssilla on iltaluennot. Se on työläisen onni, mutta raskaana olevan työläisen energia on aika lopussa.

Lisäksi olin ajatellut edistää yritysjuttujani nyt syksyllä. En tiedä, jaksanko. Olisi se gradukin. Pääsin mukaan usein kokoontuvaan työnohjausryhmään, josta on varmasti minulle hyötyä. En vaan tiedä, kykenenkö menemään iltaisin tapaamisiin. En edes tiedä, onko minulle sijaa alalla äitiysloman jälkeen.

Aion tehdä nyt sen, mihin voimat riittävät. Ei ole maailmanloppu, jos minulle jää jotain opiskeltavaa äitiyslomalle. Ehkä pääsen jo kuukauden päästä nauttimaan energisestä keskiraskaudesta.



Millä keinolla te olette torjuneet pahoinvointia niin, että olette jaksaneet ahertaa arjessa? Sain mieheltä Seaband-pahoinvointirannekkeet. En osaa sanoa niiden tehosta. Ainakaan olo ei ole pahentunut.

Säännöllinen syöminen tuntuu auttavan jonkin verran. Toisaalta joskus olen oksentanut, vaikka olenkin huolehtinut verensokerin tasaisuudesta. Huoh.

Pahoinvointiin suositellaan edellä mainittujen ohella B6-vitamiinia. Sitä en ole vielä kokeillut.

En uskalla mennä työpaikkaruokalaan, koska lämmin ruoka kuvottaa niin paljon. Lisäksi vatsani ei nyt siedä suuria annoksia.

Taidan ottaa varmuuden vuoksi laukkuun muovikassin, johon voin oksentaa. Ei saa unohtaa eväitäkään.

Tämä kesäloma oli muuten varsinainen muutos. Elämäni jakautunee aikaan ennen kesälomaa 2013 ja aikaan sen jälkeen. Loman aikana vierailin kolmessa maassa, tein positiivisen raskaustestin, menin kihloihin, ostimme auton ja menetin isoäitini.

Siitä riittää kerrottavaa vielä pitkäksi aikaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti