perjantai 2. elokuuta 2013

Elämä alkaa ja loppuu

Minun isoäitini kuoli tänään, jokunen tunti sitten. Minä olen yhdeksännellä viikolla raskaana. Elämän kierto tuntuu konkreettiselta.

Olimme toki osanneet varautua mummon kuolemaan. Hän oli jo 88-vuotias ja saattohoidossa.

Olo on silti hieman tyhjä ja haikea. Mummo ei ehtinyt isomummoksi. Hän ei edes tiennyt, että minä odotan. Ehkä hän ei olisi tajunnut sitä, sillä hän ei aina edes tunnistanut meitä.

Tiedän silti, että hän olisi iloinen. Hän oli aina ylpeä meistä.

Näin mummon viimeisen kerran muutama viikko sitten, kun kävimme katsomassa häntä hoitokodissa. Hänelle oli tuoto sairaalasänky, jossa hän makasi vanhana ja heikkona.
Tiesin, ettemme näkisi enää koskaan. Samaan aikaan tunsin sisälläni uuden elämän. Kohtua nipisteli, ja hoitokodin haju kuvotti.

Antakaa minun nukkua, olivat viimeiset sanat, jotka kuulin mummolta.
Nyt saat nukkua. Lepää rauhassa, ja kiitos.



2 kommenttia: